Home » Știință » Descoperirea care rescrie istoria Pământului. S-a întâmplat după coliziunea cu ipotetica planetă Theia – VIDEO

Publicat: 03.02.2016
Impactul dintre cele două corpuri cereşti a dus şi la apariţia Lunii.

Astronomii care au studiat modul în care s-a format Luna, au găsit dovezi care demonstrează că aceasta a apărut în urma impactului planetei Theia cu Pământul, acum 4,5 miliarde de ani. Noi cercetări arată că ciocnirea a fost atât de puternică, încât o parte a Theiei a fuzionat cu Terra, iar cealaltă cu nou-formatul satelit natural al acesteia.

Ideea conform căreia Luna s-a format în urma impactului dintre cele două planete nu este nouă, doar că, până în acest moment, se credea că, atunci când a lovit Pământul, Theia s-a detaşat de acesta, lăsând în urmă fragmente care au orbitat în jurul planetei noastre. Printre acestea s-a numărat şi Luna.

O echipă de cercetători din cadrul Universităţii din California susţine că procesul nu a avut acest parcurs, iar Theia nu ar fi părăsit niciodată orbita Terrei. Pentru a ajunge la această ipoteză, oamenii de ştiinţă au analizat şapte tipuri de roci selenare, prelevate de astronauţi în timpul misiunilor Apollo, precum şi şase roci vulcanice, extrase din mantaua Pământului.

Specialiştii au încercat să identifice nivelul de izotopi de oxigen din fiecare probă, cu scopul de a cuantifica protonii şi neutronii din atomii de oxigen. Această metodă a fost utilizată pentru că rocile din compoziţia fiecărei planete a sistemului nostru solar au o amprentă unică de izotopi de oxigen, care îi poate ajuta pe cercetători să determine originea oricărui agregat mineral.

De exemplu, 99,9% din totalul de oxigen de pe Terra este oxigen 16, ceea ce înseamnă că este format din 8 protoni şi 8 neutroni. De asemenea, există şi mici cantităţi de oxigen 17 şi oxigen 18. Diferenţa de cantitate dintre oxigenul 16 şi oxigenul 17 îi poate ajuta pe oamenii de ştinţă să să identifice de unde provin anumite substanţe de pe Pământ.

Dacă Theia s-ar fi detaşat de Pământ şi ar fi apărut Luna, aşa cum se credea până acum, ar însemna că satelitul este format în totalitate din materialul din care era compusă planeta ipotetică, iar rocile de pe Terra şi de pe Lună ar avea nivelurie diferite de izotopi de oxigen. Se pare, însă, că nu este tocmai aşa.

„Nu am găsit nicio diferenţă între izotopii de oxigeni de pe Terra şi cei de pe Lună. Acest lucru înseamnă că, în momentul impactului, o parte din Theia a fuzionat cu Pământul, iar cealaltă parte a fuzionat cu nou-formatul satelit natural al acestuia. Aşa se explică de ce nu am identificat nicio deosebire între rocile ce s-au format pe Terra, în urma coliziunii şi cele de pe Lună”, a declarat conducătorul echipei de cercetare, Edward Young.

Rezultatele studiului ar putea fi folosite pentru a determina originea apei de pe planeta noastră. Astfel, dacă se ia în considerare impactul dintre Theia şi Pământ, acesta ar fi dus la dispariţia definitivă a lichidului, însă dacă se presupune că fenomenul nu a avut loc, înseamnă că moleculele au alte origini. Prin urmare, se consideră că apa a apărut pe Terra după câteva milioane de ani de la momentul fuziunii, ca urmare a unor coliziuni cu asteroizi.

Vă mai recomandăm şi: Reabilitarea MNIR, estimată la peste 100 milioane de euro. De unde vor veni banii

Privitul în ochi are efecte NEMAIPOMENITE. Cum acţionează acest gest asupra relaţiei dintre două persoanele? VIDEO

Pisica ”Star Wars” face ravagii pe Internet

Cercetătorii au convertit grăsimea de pui în dispozitive de stocare a energiei
S-a confirmat: exercițiile fizice încetinesc percepția asupra timpului!
Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată